Geen hypotheekadvies meer met UWV Verzekeringsbericht

Door recente incidenten rondom de bepaling van het toetsinkomen met behulp van het UWV Verzekeringsbericht en eigen onderzoek naar nut en noodzaak om met brondata hypotheekadvies te geven, hebben we bij Bliss Hypotheekadviseurs besloten om geen adviezen meer te baseren op basis van de zogenoemde Inkomensbepaling Loondienst (IBL) die ontwikkeld is door de coöperatieve vereniging HDN (Hypotheken Data Netwerk).

Waarde van werkgever binnen hypotheekproces onderschat

Binnen de hypotheekwereld is er veel aandacht om te digitaliseren. De Inkomensbepaling Loondienst is een nieuwe methode om het toetsinkomen te berekenen voor mensen in loondienst. Na een naar eigen zeggen succesvolle pilot van het samenwerkingsverband Handig! is in 2018 de stapsgewijze uitrol van deze nieuwe Inkomensbepaling Loondienst op basis van het UWV verzekeringsbericht gestart. Begin februari en maart 2021 zijn er incidenten geweest met deze nieuwe werkwijze. In een sector waar nog veel papieren formulieren aanwezig zijn, bijvoorbeeld bij het aanvragen van ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid, liggen er ook heel veel kansen om te automatiseren.

Bij Bliss vinden we het ook goed om te kijken hoe het mogelijk is om slimmer te werken in plaats van alleen harder te werken. Software en goede data kunnen hierbij van dienst zijn. De vraag is alleen hoe betrouwbaar is de bron en de werkwijze hoe de data wordt verkregen. Wanneer er geen enkele afstemming met de bron is, kan data naar verloop van tijd onbetrouwbaar worden.

Voor onze adviezen blijven we gebruik maken van de traditionele werkgeversverklaring. Bij iedereen in loondienst vragen we deze op. Op basis van de inkomensgegevens op dit document zullen we onze adviezen baseren. Wanneer er inkomensstijging te verwachten zijn, vragen we om een aanvullende onderbouwing. Denk hierbij aan bewijs door middel van een CAO of briefje van de werkgever over een salarisverhoging.

De rol van de werkgever in het proces is belangrijk. Dit wordt in de hypotheekwereld momenteel onderschat, vinden we. We zijn dan ook voorstander om de werkgever als stakeholder te blijven betrekken bij de advisering en bemiddeling van hypotheken voor mensen die in loondienst zijn. Er kan namelijk nu veel misgaan, zoals het verstrekken van een hypotheek aan iemand die recent is ontslagen of juist part time is gaan werken.

Wel nuttig voor inzicht in arbeidsverleden

Om te komen tot een verantwoorde hypotheek vragen we veel informatie op. Soms is dat wel vervelend, al heiligt het doel de middelen. We geloven echt dat alleen door een goede inventarisatie er een goed hypotheekadvies kan plaatsvinden. Het UWV Verzekeringsbericht blijven we wel standaard opvragen bij consumenten die in loondienst zijn. We gebruiken de informatie afkomstig van het UWV Verzekeringsbericht om bijvoorbeeld om inzicht te krijgen in het arbeidsverleden, het ‘ritme’ of trends van de inkomensontwikkeling van de aanvrager en ook om fraude te voorkomen.

Review deze pagina aub

Klik op de sterren

Gemiddelde score 5 / 5. Aantal stemmen: 2

Geen stemmen, wees de eerste!

Plaats een reactie