Taxatierapport

Een taxatierapport is bij een aanvraag voor een hypotheek één van de belangrijkste documenten. De geldverstrekker wilt namelijk weten wat de waarde van de woning is die door een taxateur is vastgesteld om de lening te kunnen beoordelen. Het taxatierapport is een actueel en compleet overzicht van de waarde van het te financieren object. Wanneer u dit artikel heeft gelezen, weet u wat een taxatierapport is, waarom u het nodig heeft, wat er allemaal in het rapport staat, wat de kosten zijn en hoe u het rapport kunt gebruiken om de aanvraag en acceptatie te bevorderen.

Wat is een taxatierapport

Een taxateur maakt na de beoordeling van een woning een taxatierapport. Hiertoe heeft de taxateur het huis van binnen én van buiten bekeken. Aan de hand van dit onderzoek volgt er een schatting hoeveel het huis waard is. Wanneer er bij de taxatie achterstallig onderhoud, geborgen gebreken of eventuele bijzonderheden naar boven komen, zal de taxateur dit laten weten door opname in het rapport. De taxatiewaarde van de woning uit het rapport zal worden gebruikt bij de aanvraag van uw hypotheek. Daarmee vormt het taxatierapport belangrijke informatie over het onderpand van de hypotheek, die de geldverstrekker voor woning zal verstrekken. Uiteindelijk maakt de aanbieder van de hypotheek de beoordeling in hoeverre de woning voldoende waard is om u een lening aan te bieden.

Een taxatie kan worden uitgevoerd voor twee doelen:

  • het vaststellen van de marktwaarde: dit is de waarde van een woning als u het zou willen kopen of verkopen;
  • het vaststellen van de herbouwwaarde: dit is de waarde van een woning als u het opnieuw gelijkwaardig zou moeten bouwen.

Een goede taxateur zal dan ook altijd beginnen met de vraag waar de taxatie voor nodig is om te bepalen wat het doel van de taxatie van de woning is. De herbouwwaarde heeft u nodig wanneer u de woning goed wilt verzekeren en het risico op brand wilt afdekken door middel van een opstalverzekering. Bij het afsluiten zal een financieel adviseur of de verzekeraar zelf u om deze waarde vragen.

Wat doet een taxateur precies?

Een taxateur onderzoekt de woning uitgebreid. Dit wordt een ‘opname van de woning’ genoemd. Op basis van dit eigen onderzoek wat op afstand, maar ook ter plekke wordt uitgevoerd, zal een taxatierapport worden gemaakt. Tijdens het onderzoek zal de taxateur een groot zaken onderzoeken:

  • Soort object: is het een eengezinswoning of boerderij met woonbestemming?
  • Het beoordelen van de gewenste verbouwing en de aangeleverde verbouwingsspecificatie;
  • Grootte van de woning, de aard en de indeling van het huis;
  • Grootte van het perceel waar het huis op staat en de aard en de indeling daarvan;
  • De ligging van de woning, het uitzicht en of er sprake is van eventueel overlast;
  • Het afwerkingsniveau van de woning;
  • De bouwkundige kwaliteit van de woning;
  • De staat van het onderhoud;
  • De kwaliteit van de esthetiek en architectuur;
  • Of er beperkte zakelijke rechten op het huis en/of de ondergrond zitten;
  • Het indienen van de taxatie om te laten valideren.

Wat staat er in uw taxatierapport

Niet alleen de bepaling van de marktwaarde van uw woning staat in het het taxatierapport. In het document staan ook andere belangrijke gegevens, zoals de WOZ-waarde, de gegevens afkomstig van het Kadaster, of er sprake is van een Vereniging van Eigenaren (VvE), mogelijke bodemverontreiniging en of de woning in erfpacht is afgegeven of dat het huis op eigen grond is gebouwd.

Wanneer u een verbouwing wilt uitvoeren en het meefinancieren van de verbouwing gewenst is, is het mogelijk om de taxateur de opdracht te geven om ook een marktwaarde na verbouwing te bepalen en dit in het rapport op te late nemen. De marktwaarde na verbouwing is dan het uitgangspunt voor de maximale hypotheek op basis van het onderpand. Dit is zogenoemde Loan To Value (LTV) van uw hypotheek. Aan de hand van deze waarde kan de hypotheekadviseur een goed advies uitwerken en de verbouwing meen te nemen in de gewenste financiering van uw droomhuis. Een taxatierapport is dan ook een belangrijk document, waar zowel het advies als de acceptatie van uw hypotheek voor een groot deel vanaf hangt.

Zodra de taxateur met de ‘opname van de woning’ klaar is, wordt het document met de getaxeerde waarde van de woning opgesteld. In het taxatierapport zijn de volgende onderdelen opgenomen:

  • Een beschrijving van de stand van het onderhoud van de woning.
  • Een onderbouwing van het waardeoordeel.
  • De privaatrechtelijke aspecten komen aan bod.
  • In het rapport staat een omschrijving van de woning en de omgeving.
  • Informatie over eventuele verontreiniging.
  • De publiekrechtelijke aspecten worden uiteengezet.

Wanneer heeft u een rapport nodig?

  • U wilt een huis kopen of verkopen.
  • U wilt uw hypotheek oversluiten.
  • U wilt uw hypotheek verhogen, bijvoorbeeld vanwege verbouwing of verduurzaming.
  • U en uw partner de gezamenlijke bezittingen willen verdelen, bijvoorbeeld als u uit elkaar en wilt scheiden.
  • U wilt weten hoeveel uw bezittingen waard zijn voor de belastingdienst, bijvoorbeeld voor uw belastingaangifte.
  • U de herbouwwaarde van uw woning wilt weten.
  • U bezwaar aantekent door de door de gemeente opgelegde /vastgestelde WOZ-waarde.

Wat zijn de kosten van een taxatierapport

De kosten van een taxatierapport zijn per taxateur verschillend. Vaak werken taxateurs met een vaste vergoeding. Hierdoor weet u van te voren welke taxatiekosten u kunt verwachten. Het is dan wel belangrijk om op te letten of alle kosten zijn meegenomen of dat er nog aanvullende kosten bij kunnen komen, bijvoorbeeld voor het valideren van het rapport.

De taxatiekosten zijn opgebouwd uit een aantal posten:

  • Kosten van de taxateur: dit is de vergoeding voor de taxateur en wat degene eraan verdient
  • Kosten voor het Kadaster
  • Leges van de gemeente
  • Administratiekosten
  • Kosten van de validatie (als het verplicht is) en opslag voor de taxateur
  • BTW 21% van het totale bedrag

Wat wij bij Bliss voor u doen

Bij Bliss zetten we de taxatie voor u in gang. Op die manier weet u zeker dat het document snel beschikbaar is en aansluit bij uw hypotheekaanvraag. Bliss werkt landelijk samen met lokale taxateurs uit de omgeving. Doordat we beschikken over een kwaliteitsnetwerk en met onafhankelijke taxateurs samenwerken, wordt de getaxeerde waarde naar eigen inzicht van de taxateur bepaald. U wordt over de voortgang op de hoogte gehouden en ontvangt een digitaal exemplaar van het taxatierapport per e-mail.

Bliss controleert het taxatierapport op de belangrijkste onderwerpen en meest voorkomende onderdelen van het rapport. Hierdoor komen eventuele aandachtspunten snel boven water en kunnen we die vervolgens oppakken. Door onze aanpak en tussentijdse controle van uw taxatieraport bevorderen we de snelheid van het acceptatieproces van uw hypotheekaanvraag.

Bliss denkt met u mee

Heeft u onlangs een nieuwe woning gekocht of overweegt u woning te kopen? Onze adviseurs van Bliss zijn u graag van dienst en staan voor u klaar. Ook wanneer u speciale wensen of persoonlijke situatie afwijkt, helpen we u graag verder.
We denken graag met u mee over uw specifieke situatie en kunnen voor u het taxatierapport en verzekeringen die uit het advies volgen voor u regelen. Maak een vrijblijvende afspraak om uw mogelijkheden door te nemen.

Plaats een reactie